خودروهای بالای 50 میلیون تومان گران می‌شوند . 1396/7/17

برای پلاک شدن برخی از خودروهای داخلی ، شرکت های خودروسازی باید یک خودرو فرسوده را اسقاط کنند که منجر به افزایش قیمت خواهد شد.

پلیس راهنمایی و رانندگی با استناد به مصوبه 24 مردادماه هیات دولت مبنی بر اسقاط یک خودرو فرسوده به ازای تولید یک خودرو صفر کیلومتر با مصرف سوخت بیش از 8.5 لیتر در هر 100 کیلومتر، از شماره‌گذاری برخی خودروها همچون تیگو  5 ، آریزو 5 ، ام وی‌ام X33 ، جک S5 ، لیفان 820 ، سوزوکی گراند ویتارا ، هایما S7 و BYD S6 جلوگیری کرده است.

این محدودیت شماره‌گذاری در حالی صورت گرفته که خودروسازان در سال‌های گذشته از اجرای این قانون طفره رفته‌اند و از قبل این قانون با شرایط متفاوتی باید از سوی خودروسازان داخلی اجرایی می‌شد.

همچنین اکثر این خودروها محصولات چینی است که در ایران مونتاژ می‌شود و شرکت‌های ایرانی آن‌چنان به تکنولوژی طراحی و تولید آن‌ها دسترسی ندارند.
بررسی‌ها نشان از آن دارد که مراکز اسقاط، خودروهای فرسوده را خریداری و اسقاط می‌کنند و برگه تائید اسقاط را با توجه به شرایط بازار به قیمت 2.7 تا 3 میلیون تومان به شرکت‌های خودروسازی واگذار می‌کند که با این تفاسیر می‌توان گفت به‌طور میانگین قیمت محصولات با اعمال این موضوع با افزایش سه میلیون تومانی روبرو خواهد شد و حال باید دید که شرکت‌های خودروسازی این افزایش قیمت را در حاشیه سود خود محاسبه خواهند کرد یا بر قیمت نهایی خودرو می‌افزاید که این پول از جیب مشتری خواهد رفت.

قیمت تمام‌شده محصولات اعلام‌شده در این گزارش نشان از آن دارد که قیمت‌گذاری این خودروها خارج از قانون شورای رقابت است و امکان افزایش قیمت آن بدون هیچ‌گونه مشکل یا نظارت قانونی وجود دارد.

بسیاری از محصولاتی که در حال حاضر با توقف شماره‌گذاری روبرو شده‌اند در بازار تقاضای مثبتی ندارند و به نظر می‌رسد با افزایش قیمت تأثیر چندانی بر بازار این دست خودروها رخ نخواهد داد.
از سوی دیگر با توجه به مشخصات فنی و تجربه استفاده از خودروهای تولید داخل دیگر شرکت‌ها، این لیست در آینده نزدیک پربارتر خواهد شد و در صورت افزایش قیمت محصولات داخلی، شورای رقابت این افزایش قیمت را خواهد پذیرفت.

در سطح جهانی میزان مصرف سوخت و آلایندگی شرکت‌های خودروسازی در قالب یک سبد محصول بررسی می‌شود که شرکت‌ها برای کاهش میانگین مصرف سوخت سبد محصولات خود، خودروهای برقی و هیبرید تولید می‌کند.

کارشناسان صنعت خودرو اظهار کرده اند که دولت باید درزمینه تولید خودرو و کاهش مصرف سوخت قوانین سخت‌گیرانه‌تری را لحاظ کند زیرا معنی ندارد با توجه به پیشرفت تکنولوژی در سال 2017 خودرو با چنین مصرف سوختی در کشور تولید شود و واردات این دست خودروها به‌صورت CKD به کشور با تکنولوژی قدیمی تنها به‌واسطه تعرفه گذاری اشتباه در سال‌های اخیر است و این در حالی است که تصمیم‌گیری‌های غلط به اقتصاد ملی لطمه وارد می‌کند.

با این تفاسیر به نظر می‌رسد که تصمیم اخیر دولت و توقف شماره‌گذاری از سوی پلیس در راستای مدیریت مصرف سوخت و ارتقا کیفیت تولید و محصولات خودرویی کار درست و قابل قبولی بوده و باید تصمیمات سخت‌گیرانه‌تری در این زمینه صورت بگیرد.